tisdag 7 augusti 2012

Scones

Till kvällsmat idag blev det nybakade scones i muffinsformar. Ska försöka komma ihåg att smörja formarna nästa gång bara också så man slipper äta pappret också för att få i sig brödet.

Men åhhh så gott det var! Kommer ihåg när jag var liten och mamma brukade baka scones på söndagskvällarna, och så drack vi te till. Idag återupplevde jag ett gammalt minne och det var fortfarande precis lika gott. Minns även att vi brukade laga hemgjord pizza på samma sconesrecept så det blir till att prova det också på mitt ny-hittade lchf scones-recept!

Scones, ca 7 st

1 dl mandelmjöl
0,5 dl bakepro (mitt var slut så använde pofiber idag istället)
0,5 dl kokosmjöl
1,5 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
Salt efter smak
3 vispade ägg
60 g Philadelphia ost
1 dl crème fraîche

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Blanda de torra ingredienserna.

3. Vispa ihop ägg, philadelphiaosten och fraîche i en annan bunke.

4. Häll ner äggsmeten i mjölblandningen och rör om till en smet.

5. Toppa ut smeten i muffinsformar och grädda i ugnen ca 20-25 minuter. Ibland nån minut längre...

Receptet kommer från Ellinor's blogg Ett Liv i Balans. Länk finns i bloggen...

När jag ändå höll på bakade jag även några matigare muffins med smak av fetaost, soltorkade tomater och oliver också. Nästa gång ska dessa utökas med parmaskinka och basilika och göras i pajform!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar