onsdag 29 augusti 2012

Middag på barnens begäran!

Åhhh vad jag längtar till kl 19.30!!!! Då är det äntligen dags för en ny "säsong" med zumba!!!

Love it!

Dagen till ära så laddade jag upp med hemlagad tagliatelle och korvstroganoff till middag.

Det var mina små juveler som önskade falukorv idag, så falukorv blev det! De två minsta smakade inte på pastan men mest av den anledningen att de ibland smittas av storebrors fobi för att testa nya saker.

Idag vågade däremot storebror testa det nya, den hemlagade pastan, och hör och häpna.... Han gillade det!!! Mycket!!! Även maken tyckte det var helt ok som substitut till att inte kunna äta vanlig icke-lchf-pasta!

Så, ni behöver väl inte skvallra för barnen att jag skickat efter lowcarb-pasta att äta vid speciella tillfällen. Jag VET att inte lowcarb produkter är detsamma som lchf, men den här pastan innehöll inget rent mjöl, dock vetegluten, så för mig känns det ändå positivt att kunna ge nåt som ger 9 kolhydrater/100 gram än vanlig pasta då faktum är att de ändå äter pasta ibland... När det gäller att välja mellan pest eller kolera så väljer jag alltid kolera eftersom det har ett mer exotiskt namn...

Men men, eftersom sonen nummer 1 gillade den hemlagade pastan ihop med maken så har ju det öppnat upp för att göra egen lite oftare istället för vare sig pest eller kolera! De små brukar allt sålla sig in i ledet tillslut!

Nästa projekt blir att göra lasagne på den hemlagade pastan!

Grundrecept pasta:

200g philadelphiaost(färskost)
6 ägg
0,75 dl fiberhusk
Salt

1. Vispa äggen porösa
2. Tillsätt resten av sakerna och vispa ihop.
3. Låt svälla ca 10 minuter
4. Dela upp smeten på två bakplåtspapper, lägg ett oljat bakplåtspapper över (dubbelt) och kavla ut. Plåtarna ska täckas för att inte pastan ska bli för tjock.
5. Grädda ca 10 min på 150 grader.
6. Låt svalna. Dela till önskad storlek med en kniv eller kör i en pastamaskin.
7. Blanda med det varma tillbehöret (köttfärssås, pastasås mm)



Korvstroganoff

1 falukorvsring
0,5 stor gullök
1 vitlöksklyfta
4 msk tomatpure
3 msk fransk senap (vi kör på fransk grovkornig dijon, detta ger fröbitar som kanske inte passar alla)
4 dl grädde ungefär
2 msk charlottenlöksfond
Smör
Salt
Peppar

1. Stek löken och vitlöken i smöret
2. Strimla/dela korven och lägg i
3. Salta och peppra
4. Tillsätt tomatpure, senap, fond och grädde. Låt puttra tills det är klart!

Varsegod!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar