tisdag 7 augusti 2012

Löpprogrammet

Har googlat runt på åtskilliga löpprogram.
Fastnade för ett program först som fanns med på aktivtraning.se. Men problemet var att jag inte fattade hur jag skulle springa, och om det var så att jag fattade det rätt så insåg jag ganska snabbt att det programmet skulle göra att mitt fokus mer hamnade på att räkna sekunder då kasten var ganska tvära och snabba, ex 20*30 sek löpning/ 45 sek gång i 25 minuter med fem minuters uppvärmning i gång. Som sagt, det var ett program som blev för rörigt att hålla på med tidsmässigt för min del även om den totala träningstiden mer tilltalade mig än vad den gör i det program som jag nu valt istället.

Nu kör jag istället ett löpprogram för nybörjare som tidningsmagasinet iForm har på sin hemsida. Det är ett program som på 12 veckor ska få mig att lekande lätt springa 5 kilometer på 30 minuter (ungefär antar jag eftersom det inte står några hastighetsangivelser i programmet). Att springa 5 kilometer är inget nytt för mig även om det är längesen nu, problemet är ju att jag tidigare börjat med det, att gå ut 3 eller 5 kilometer så fort jag bara kan några gånger tills jag antingen fått inflammation i höften vilket jag dragits med sedan Erik föddes (den yngste sonen) eller tills jag helt enkelt tappat allt sug i världen för att jag tycker det blir tråkigt, jobbigt och inte har någon motivation alls what so ever...

Men nu är programmet valt och nu är det då upp till bevis. Tillsammans med iForms löpskola så har jag även kollat in några löpbloggar, däribland marathonmias blogg därhon i stort uppger nästan detsamma löpprogrammet vilket då avgjorde det hela.

Jag vet redan nu att min största utmaning med programmet blir att hålla tiden. Det börjar på 15 minuter, och håller sig där de första veckorna. Inget som jag tidigare ansett vara "träning", utan mer en ursäkt för att slippa träna på allvar. Men jag har ju bestämt mig nu, inga genvägar eller något fuskande ifrån progarmmet. programmet ska hållas till punkt och pricka. Och återigen, det är väl där jag tidigare gjort fel så varför inte lita på proffsen för en gångs skull... När det gäller detta märker jag att jag låter ungefär som min man gör när det gäller instruktionsböcker!!!

Första veckans program är då som följer:

Vecka 1

Dag 1 Tisdag 

5 min. rask gång


1 min. joggning


5 min. rask gång


1 min. joggning


3 min. rask gång


15 minuter totalt
 
Dag 2 Torsdag
 
5 min. rask gång


1 min. joggning


5 min. rask gång


1 min. joggning


3 min. rask gång


15 minuter totalt

Dag 3 Lördag
 
5 min. rask gång


2 min. joggning


4 min. rask gång


1 min. joggning


2 min. rask gång


14 minuter totalt

 Är det någon som har andra bra tips och råd, eller för all del löpprogram som ni anser vara bättre så lämna gärna kommentarer om detta i bloggen. Jag är tacksam för alla tips! 

Söker också tips på bra mental träning eftersom det är där den största blockeringen sitter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar