tisdag 7 augusti 2012

Godaste kycklinggrytan

I höstas hittade jag och min man ett recept på en otroligt god kycklinggryta.
Vi har bjudit på den vid några tillfällen och många har önskat receptet.

Tänkte passa på att dela med mig av våra favoritrecept i bloggen också, om ni kanske kan lova att ni också delar med er av era favoritrecept till oss kanske???

Det hoppas vi på i alla fall.

Ett mycket stort intresse som jag har, och som har utvecklats lavinartat sedan jag började med LCHF är mitt intresse för mat och för kosthållning i övrigt. Min dröm är att utbilda mig till kostrådgivare och därefter kanske starta eget. men som sagt, det är en dröm än så länge. Tills vidare lever jag efter devisen att "tids nog..."

Jaja, receptet var det. Kommer inte ihåg var vi först hittade det men jag kan lova er att ni blir inte besvikna om ni vågar prova den.

Godaste Kycklinggrytan
för 4 personer

1 påse kycklingfiléer (ca 900 g)
2 pkt bacon
0,5 burk soltorkade tomater
1 rödlök
1 burk (250g) creme fraiche med smak av soltorkade tomater och fetaost
1 burk (250g) creme fraiche naturell
2 dl grädde
1 pkt fetaost i bit (150g)
1 näve coctailtomater
5 färska champinjoner (vilket vi alltid utesluter eftersom maken tror man dör av svamp)
smör
chilipulver
salt
peppar
piffikrydda-kyckling
(Piri-piri kryddblandning, ett eget initiativ)


Gör så här:

1. Krydda kycklingfileérna (helst frysta). Använd alla kryddorna. Kör dem i ugnen i 25 minuter på 225 grader. Ta ut dem och vänd på dem. Krydda den andra sidan och kör i ytterligare 25 minuter. Om ni tinat fileérna så blir tiden såklart kortare.

2. Hacka lök och skiva champinjoner. Stek i smör.

3. Lägg i strimlade soltorkade tomater och låt dem få färg.

4. Klipp baconet i mindre bitar. Stek baconet halvkrispigt. Ställ åt sidan.

5. Blanda creme fraiche och grädde i Svamp/lök/tomatblandningen och krydda lite mer. Smula ner fetaosten.

6. Skiva kycklingfileérna och lägg i den i grytan tillsammans med baconet. Låt puttra en stund.

7. Skär tomaterna i halvor och värm upp.

Hoppas ni testar att göra den här grytan, den är fenomenalt god!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar