torsdag 9 augusti 2012

Pass 2

Idag var det då dags för pass två i mitt löparprogram.
Passet är genomfört och jag ska nu försöka analysera hur det kändes.

Efter att jag igår plöjt igenom en bok som jag fick av min mamma inför detta projekt så kan jag väl bara konstatera att jag har en hel del kvar att arbeta med det mentala. Själva löpningen (om man nu kan kalla det så med bara 2 (4) faktiska löpminuter under de första två passen) känns det som om jag har ganska koll på. Jag är inte otränad och jag har en måttligt god grundfysik sen tidigare även om man inte kan tro det. Sen är jag förbaskat stönig och envis också (arv efter två släkter!!!).
Så löpningen fixar jag, sen vad jag tycker om den är en annan femma. Men har faktiskt inte känt några negativa vibbar av löpningen än, lite svårt att hinna med också på de ynka minuterna som jag faktiskt har löpt kanske. Men jag har tvärtom saknat att inte få löpa lite mer, bara någon minut till sådär. Så man får känna att man löper, att man presterar. ..Men det kanske är så de jobbar, de där experterna, de ger en lite grann att smaka på och innan man vet ordet av så är man fast... Lite likt en heroinist... Vet inte om detta är en så bra idé då kanske, har alltid fått höra att beroenden INTE är något positivt!!!

Andra passets fokus låg på att hålla sträckningen och hållningen under löpningen. Bara för att göra saken lite mer utmanande försökte jag även hålla hållningen under den raska walkingen också. Och det ska jag säga er, det är fasikens ingen lek att få till hållningen. Nu snackar vi om mig, som i 32 års tid gått med fel hållning, svankryggig till max, inåt- och nedåtböjda axlar likt en rädd hare och med blicken konstant i backen (ja, under träning kollar jag i backen alltså, annars tror jag nog att jag kollat in ett och annat...). Det kan jag lova er blir min tuffaste utmaning genom tiderna, att få till en fenomenal hållning. När det gäller hållning och löpstil har jag dock hittat min förebild nu, den amerikanska löparen/sprintern Felix som vann loppet igår. Hon har en så otroligt lättsam och snygg löpstil med en perfekt hållning.

Även idag körde jag walking på 6 km/h och löpningen på 8.5 km/h... har ingen aning om detta är ett bra tempo eller inte, men det står ju att man ska börja i ett "måttligt lågt" tempo så jag testar såhär.

För att öka ut träningen idag startade jag med ett pass i trädgården med att klippa ett alldeles för långt gräs, blev som en fin uppvärmning.

Förutom löptekniken som jag konstant fick hålla fokus på så hade jag faktiskt mina tankar på ett helt annat håll också, vilket bidrog till att tiden idag fullkomligt sprang iväg (haha). Min förlovnings- och vigselring som jag klämde på mig för drygt två år sedan sitter idag inte lika bra som de gjorde då utan har en tendens att vilja kana av så fort jag utövar någon form av träning om inte jag krampar med arm, hand och finger för att hålla dem kvar. Och frågan är hur mycket mer fingrarna kan komma att smalna av om jag tappar mer i vikt???? jag vill inte behöva gå och ta in dem för tidigt så arbetet behövs göras fler gånger. Ett i-lands problem kan tyckas och lite gött för mig att få tala om för er att det faktiskt känns emellanåt att det gett resultat de sista åren även om inte det syns på vågen alla gånger... Så lösningen tills vidare får väl helt enkelt bli att lägga ringarna på hylla under löpningen.

Och så boken ja som jag fick igår. Den är lusläst och jag och maken skrattade gott åt vissa delar igår. men jag ska försöka ta det hela seriöst och får väl därför välja att läsa vissa delar med en nypa salt och fokusera på de delar som låter någorlunda vettiga. Boken heter:

"Kom igång med LÖPNING" och har getts ut av Runner´s World (Bonnier Impact). Runner´s world skriver själva i boken att de är det världsledande magasinet för löpning och boken är en samling av deras egna hetaste tips och ideér kring det här med löpning. Och precis som alla andra magasin så menar även dem att vi alla är födda till att springa och att alla kan lära sig älska löpning. De har också med lite olika löpprogram beroende på vilken nivå man ligger på, och jag har bestämt att om jag lyckas genomföra detta program jag kör nu i programmets hela 12 veckor och sen inte tröttnat fullkomligt på löpning så ska jag köra deras andra löpprogram som ska ta mig från 5 km på 30 minuter (som mitt nuvarande lovar) till 10 km...

Men som sagt, jag är fortfarande inte övertygad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar